In Drechtsteden lag een plan van aanpak en een concept kantorenstrategie waar de bestuurders zich (nog) niet in konden vinden. Een dik pak papier vol met ingewikkelde regels met wat wel of juist niet mag. De marktpartijen waren (nog) niet betrokken.
Daar zijn we mee begonnen. De markt aan het woord. Ronde tafel gesprekken met makelaars en ontwikkelaars van binnen en buiten de regio, in een informele sfeer. Een wethouder uit de regio positioneerden we als gastheer en wij zorgden voor de inhoud en de organisatie. Zo bracht het stedenbouwkundige bureau de kantoren in de regio in beeld, het ontstaan, de ligging, de verbanden, de milieus, de kwaliteiten en de leegstand. We kregen de visie van de markt op de markt terug. Zo ontstond de High Five, 5 handgrepen voor en door markt en overheid. Een kantorenstrategie in een folder gegoten. Niet meer en niet minder. Aangevuld met een actiepuntenlijst met concrete taken en afspraken, om jaarlijks te actualiseren.
Een leegstaand kantoor was dé plek om de Kantorenstrategie in concept te presenteren, in een setting á la 'De wereld draait door'. Compleet met filmpjes, vlotte presentator, sidekick en publiek. Bestuurders en marktpartijen waren de gasten én het publiek. Het thema leeft, de opkomst was groot. De strategie werd omarmd. En gaf genoeg stof 'Rond de Borreltafel'.
Nieuw plan van aanpak, inhoudelijke richting, projectopzet, inhuur stedenbouwkundig bureau, contacten met opdrachtgever, bestuurders en ambtenaren in de regio. De organisatie van de ronde tafels, uitnodigingen, mensen, locatie, catering, cofinanciering. En het inhoudelijke draaiboek voor de conferentie, het idee, programma, vraaggesprekken, instructie en interactie met presentator, filmproductie, sidekick en hoofdrolspelers. Beleid enzo.