Evenement met en voor ondernemers

Vertrekpunt

De nieuwe communicatiestrategie rond de Economische Agenda van de gemeente heeft als doel om ondernemers, bewoners en andere partners te informeren over de ambitie van de gemeente, te inspireren om aan te haken en een eigen invulling aan de agenda te geven, te verbinden met elkaar en de gemeente, waarbij alle activiteiten goed op elkaar worden afgestemd. Daarbij geldt de inhoud van de agenda als kapstok: één verhaal voor alle ondernemers en betrokkenen. De combinatie van een digitaal, een mobiel en jaarlijks een fysiek podium zorgt ervoor dat op het juiste moment de juiste ondernemers, bewoners en andere partners kunnen worden bereikt. Het fysieke podium wordt jaarlijks georganiseerd, waar ondernemers centraal staan en waar geslaagde initiatieven worden uitgelicht.

Aanpak

Een programma waarbij de Economische Agenda centraal staat, moest ruimte bieden aan meerdere agendapunten en een podium geven aan voldoende ondernemers en andere partners. Een setting á la DWDD is daar zeer geschikt voor. Door het screenen van de Economische Agenda om onderwerpen te verzamelen en door de stand van zaken van het uitvoeringsprogramma te verkennen ontstaat een rode draad voor het programma. Samen met de beleidsadviseurs van de gemeente is een selectie gemaakt van onderwerpen en gasten in het programma en is de opzet afgestemd met de betrokken wethouders. Een vertaling naar een concreet draaiboek met een tijdsindeling en per onderwerp de gasten, de items, de vorm en de vragen. Alle gasten en andere betrokkenen zijn mondeling of schriftelijk geïnstrueerd.

Omdat het om de ondernemers gaat zijn zij als eerst welkom geheten. Op een interactieve manier werd duidelijk in welke branches de ondernemers in de zaal werken. Onder trommelgeroffel van een lokale muzikant werden de gasten aangekondigd, als eerste de wethouder die als tafeldame optrad. Onderwerpen waren het ondernemen in specifiek deze gemeente, het functioneren van het ondernemersloket, de effecten van de nieuwe bedrijventerreinenstrategie en de kansen die de Economische Agenda biedt voor ondernemers en het lokale netwerk. Drie blokjes tussendoor van De Speld met nieuwsflitsen op maat en interactie met de zaal zorgde voor de nodige afwisseling en humor. Ondernemers sloten af met pitches over hun onderneming.

Inzet

Het verzamelen van ingrediënten voor het programma, het ontwikkelen van een opzet en het vertalen naar een draaiboek met een uitwerking van de programmaonderdelen met de vragen aan de gasten met de logistieke en technische aspecten. Het afstemmen met beleidsadviseurs en twee wethouders. Het inhoudelijke voorbereiden van de presentator, de tafeldame en een schriftelijke instructie aan alle gasten en andere betrokkenen. Het regisseren voor en tijdens het programma. Beleid enzo.